Sunday, December 6, 2009

JUGRA-LOKASI LATIHAN 3 BULAN ANGKATAN TENTERA MALAYSIA





















TRIP AIR BESAR

Trip ini merupakan trip kedua yang disertai Farid dan Abg Din yang tak mahu ketinggalan. Edisi trip yang lepas dia telah ketinggalan dan berita saya pergi memancing telah diketahui satu Wisma Putra, tempat kerja saya. Bukan dia yang hebohkan tetapi entah, ramai dah tahu pada aktiviti yang saya cintai ini. Hari sebelumnya ex-bos bertanyakan saya nak kemana hujung minggu? Saya mengatakan nak pergi memancing. Selamat berseronok memancing katanya lagi.Sejak dari dulu saya bekerja dengannya dan dia memang baik dan amat berdedikasi mengenai tugas dan tanggungjawab menjaga kebajikan anak buahnya. Setelah saya berpindah pejabat kerana ingin meneruskan memberi fokus kepada peperiksaan kerajaan saya masih lagi sekali-sekala bekerja dengannya untuk sebarang aktiviti Protokol negara.

Berbalik kepada cerita asal, kami singgah di Pasar Banting untuk membeli umpan, 300 gram setiap 1 jenis umpan. Ikan bilis, sotong dan udang kertas kecil. Semuanya RM 10. Saya sempat membeli Air-Pump dengan harga RM 14 untuk mendapatkan umpan hidup di Kg. Sg. Buaya.

Sesampai di sana, latihan tentera sedang dijalankan. Latihan ini adalah latihan Komando Angkatan Tentera Udara Di Raja Malaysia. Kami tidak dibenarkan memasuki lokasi tersebut sehingga ke pengkalan 2. Sungguhpun begitu, kami melabuhkan joran di tepi pengkalan 1 termasuk beberapa penduduk setempat dari Kg Permatang Pasir dan adik-adik kecil memancing udang botol/ gantung.

Sehingga air surut, saya boleh melihat kocakan pelbagai ikan yang menghuni di dasarnya walaupun seketika, sementara berlaku perubahan air. Spesies yang menjadi idaman saya adalah siakap merah, gubal atau kurau, senangin dan tirusan. Kalaulah ikan ini dapat saya pancing di sini, pasti saya gembira.Tetapi tak mengapalah sebab saya ke sini juga dengan tujuan lain iaitu untuk mengambil gambar sebanyak yang mungkin untuk dimuatkan ke dalam blog ini.

2 comments:

  1. awak bdk yg pegang jorng 15 kaki 2 dpt ikan ke...joran je pnjng......

    ReplyDelete
  2. alahai amik gmbar konon...stahu sy abg x dpt ikan pn ..hahahaha...geli eden dngor...wakakakaka

    ReplyDelete