Thursday, December 3, 2009

REKREASI PANCINGAN

BERSANTAI DI KOLAM YANG PALING IDEAL


Menarik lanskapnya, selesa tempat duduknya, tiada masalah becak dari kesan turunan hujan untuk pemancing rekreasi seperti penulis berjalan kaki melalui denai bertar milik kolam Coffee Village yang terletak di hujung sudut Putrajaya di Astana Dugang, Jln Sg.Merab. Sebuah kawasan orang asli. Lokasi luarnya boleh menghala ke Puchong, Shah Alam, Kajang dan Dengkil.


Sebenarnya penulis tiada niat untuk memberi publisiti percuma pada sebuah kolam ini tetapi apabila melihatkan konsepnya seolah-olah beriadah bersama keluarga semasa memancing. Sudah banyak kolam pancing yang penulis kunjungi, kebanyakannya lebih menumpukan kepada pemancing Jackpot dan beraktiviti mengadakan pertandingan. Maksud penulis juga bukan melemparkan suatu yang mudah dipercayai negatif untuk pendapat di bawah tetapi boleh kita memilih yang mana satu. Apabila memancing untuk memenangi Jackpot atau menyertai pertandingan, ianya lebih tertumpu kepada semangat untuk dapatkan ikan besar dan hadiah yang lumayan, ianya memberi tekanan kepada pemancing setelah membayar harga yang tinggi. Penulis juga beralasan berdasarkan memancing sebenarnya adalah satu sukan dan riadah. Kolam ini berupaya menyakinkan ibu-bapa bagi membawa anak-anak kecil untuk memancing bersama-sama mereka. Ada yang tidak membawa anak, tetapi mereka adalah suami isteri. Ada juga yang membawa kekasih. Individu dan kumpulan individu yang memancing bercampur-gaul. Semuanya dari pendapat penulis adalah dari faktor keselamatan, keselesaan, cukup ideal, tempatnya yang cantik dan tentu sekali ikannya pun banyak dan berbagai-bagai pilihan!


Maklumat di bawah mungkin dapat membantu bagi yang ingin berkunjung ke sana:-

1) Masa memancing 6.00 pagi -12 malam- RM 20 untuk 4 jam
2) Masa memancing 12.00 malam – 6.00 pagi – RM 20 untuk 6 jam

3) Spesies ikan adalah seperti spesies baung, patin, rohu, tongsan sisik halus, leekoh, keli dan lain-lain.


Pada awal pagi 26hb. Nov. 09, penulis berpakat bersama rakan penulis untuk mencuba dalam kunjungan sulung kami ke sana seramai 4 orang sebelum bercuti Raya Haji. Dahulunya tempat ini adalah paya kawasan paya terbiar. Tuannya mengambil inisiatif memajukan dari biar dipenuhi benta dan lalang. Jadi kami mencubanya. Selang beberapa ketika memancing dan menarik ikan, penulis agak kepenatan dan menyerahkan pancing kepada Rusydan, salah seorang dari rakan penulis. Hmm.. banyak juga yang ikan yang dipancingnya getus hati penulis sendiri.Cuma macam biasa, kalau terlepas selepas strike, penulis dapat bayangkan makhluk yang cuba ditariknya dari dalam air itu adalah sebesar seekor lembu! Seekor lembu mungkin juga mampu berlatih seperti ikan kalau ia sanggup tinggal lebih lama di dalam air dan mahu makan pancing yang dipegang oleh Rusydan. Maka Rusydan bolehlah lawan menariknya juga seperti manusia melawan kudrat seekor lembu. Ikan tu kecil Dan…Perlu perlahan-lahan lawan menariknya supaya mulutnya tak rabik apabila terkena mata kail atau mata kail yang memang dah kecil tu tak lurus.

Sedar tak sedar, hasilnya kami berjaya memperolehi 19 ekor ikan leekoh yang sedap-sedap untuk dimakan (table size) dan memang dibawa balik pun secara ‘beg limit’ kerana kami hanya bawa beg plastik untuk mengisi ikan pada pagi tersebut!

1 comment:

  1. hahaha abg sy rasa kn tmpt ne kurang ikan la...ikan saiz gredz je bnyak...gred a xde keeeee

    ReplyDelete